Leren vliegen

Modelvliegen is een fantastisch leuke hobby. Je leert veel over de kunst van het vliegen zelf, maar ook over bouwen, aerodynamica en elektronica.

Leren vliegen

Het is natuurlijk heel verleidelijk om meteen een mooi model te kopen zoals bijvoorbeeld een Pitts Special, Spitfire of Extra. Je moet echter wel weten dat een complex model een ervaren bouwer en vlieger nodig heeft. Aan het model van je dromen ben je dus nog niet toe. Of je het gelooft het of niet, dat mooie model is veel minder makkelijk om mee te leren vliegen. Na een paar ongelukjes is het mooie er snel van af. Je kunt daarom het beste beginnen met een degelijk, gemakkelijk te bouwen hoogdekker trainer. Dit is niet echt een supermooi model, maar bedenk dat schoonheid ook van binnen kan zitten. In gemoedelijke vliegeigenschappen, sterke constructie en korte bouwtijd. Neem dus een lekkere rechttoe rechtaan trainer met een rechthoekige romp, die lekker stevig is met een hooggeplaatste vleugel voor een grote zelfstabiliteit.

Hoe kan ik dat het beste doen?

Een dik vleugelprofiel en licht gewicht zorgen ervoor dat een model lekker langzaam kan vliegen zodat je alle tijd hebt om te leren sturen. Je zal zien dat je met zo een model snel bouw- en vliegervaring opdoet. Die komen je in je latere modelvliegcarrière goed van pas. Naast het model zelf is er ook nog een zenderset, motor, lader, gloeiplugaccu en brandstof nodig voordat je de lucht in kan. Niet alle zaken heb je direct nodig en het bouwen duurt even, dus je kan de aanschaf eventueel uitspreiden. Ga niet de eerste de beste modelbouwzaak in om een model en benodigdheden aan te schaffen. Alhoewel de vakhandel je goed kan informeren over de hobby is het raadzaam om je eerst goed te oriënteren. Je hebt er niets aan wanneer je een vliegtuig koopt waarvan later blijkt dat het gekochte model niet geschikt is om te leren vliegen. Realiseer je ook dat je niet zomaar ergens op een open terrein mag gaan vliegen.

Waarom bij ons?

Op onze modelvliegclub hebben we de beschikking over lestoestellen met een dubbele bediening. Zo is het mogelijk om op een veilige manier en zonder brokken het vliegen onder de knie te krijgen en je brevet te behalen.

Kom eens langs bij onze vliegclub als je interesse hebt in modelvliegen als hobby. Proef bij ons de sfeer en praat over de mogelijkheden. We staan je graag bij met advies.

Faciliteiten vliegclub